måndag 5 april 2010

Vårkänslor



Nu gäller det att hålla i de vårkänslor som infann sig i går med sol och temperaturen på tvåsiffrigt! Idag har vi +2 grader och mulet och hot om snö i luften. Eventuell nedgång av humöret botas med en vårlig och påskig sallad med både lax och ägg. Den är klart inspirerad av Salade Nicoise, men obs jag skriver inspirerad annars skriker snart vän av ordning på tonfisk. Men nu råkar jag tycka att lax är godare än tonfisk helt oavsett utrotningshot och annat elände. Kunde inte heller motstå lite färskpotatis från Cypern och för att göra salladen helt matpolitiskt inkorrekt så har jag använt sockerärtor från Kenya. De kenyanska bönderna måste ju också få leva! Den här salladen gör jag ofta på sommaren, och då är det hur närodlat som helst, både potatis och ärtor direkt från egna täppan! Det finns de som bestämt hävdar att man inte får blanda i kokta grönsaker i en äkta Salade Nicoise. Så eftersom jag bor i stadsdelen Nissbo så får det väl bli:

Salade Nissbo 4 personer

Gör först en potatissallad av
4 - 6 kokta färskpotatisar, beroende på potatisens storlek och gästernas hunger
2 msk citronsaft
1 dl olivolja
1 tsk dijonsenap
salt och nymald svartpeppar
1 rågad msk kapris
2 msk finstrimlad purjo

Rör ihop citronsaft, olivolja, dijonsenap och kryddor till en rinnig citronette. Vispa inte så det blir majonäs. Blanda i potatisen, purjon och kaprisen.

Ett par nävar blandad grönsallad
1 ask coctailtomater, ev. halverade
2 - 3 ägg, kokta 6 minuter, skalade och halverade
4 - 6 rullade sardellfiléer
1 dl svarta oliver
1 ask sockerärtor, lättkokta
1/2 rödlök i strimlor


Lägg sedan upp potatissalladen och övriga ingredienser till salladen i grupper på ett stort fat. Bottna med grönsalladen eller lägg den i en hög för sig. Det beror lite på storleken på fatet vilket som blir bäst. Lägg sardellerna på ägghalvorna. Jag är väldigt förtjust i sådana här grupperade sallader. Det blir snyggt och brukar gå hem när det finns barn med runt bordet. Det här kan man göra en bra stund i förväg, så det är bra bjudmat. I synnerhet om man vill grilla laxen på utegrillen. I går blev det grillpannan på innespisen, men snart...

500 g laxfile med skinnet kvar
1 msk rosépeppar
1 msk fänkålsfrö
1 msk flingsalt
2 msk olivolja med citronsmak

Mortla kryddorna och gnid in köttsidan på laxen (eller tonfisken för all del)med dem. Häll upp oljan på ett fat och lägg på laxen med skinnet uppåt. Låt den ligga där och rumstempereras innan du lägger den på grillen med köttsidan ner. Låt den få lite snygga grillränder och grilla sen klart den med skinnsidan ner. Ta tempen, 52 grader gillar jag, eller känn försiktigt med en kniv. Den får gärna vara lite genomskinlig i mitten. Servera laxen på ett fat (jag använder mitt hysteriska italienska fiskfat) bredvid grönsaksfatet, så du inte råkar steka salladen av misstag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar