fredag 23 april 2010

Svamplycka i vårens tid!


Nej, det ska inte handla om murklor eller vårmusseroner, utan om lyckan att ha en stor burk torkad Karl-Johan kvar i gömmorna. Ända sen hösten 2008! Då har jag ändå inte varit snål, men det var ju en helt hysterisk Kallehöst. Vid ett tillfälle plockade vi, två personer, 13 kg Kalle på 45 minuter!
Nu blev jag så inspirerad av Peter Jägerbros artikel om torkad svamp http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-grytgladje-och-sasraddning, så jag plockade fram den här italienska porcinipajen. Torkad Kalle blir ganska kraftig i smaken så här blandar jag den med champinjoner. I svampsäsong, eller om jag har i frysen, så blandar jag gärna med blek taggsvamp. Jag brukar servera pajen som antipasto, förrätt eller på buffébordet, gärna med blandade italienska charkuterier till.

Karl-Johanpaj 6-8 personer som förrätt
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 g smör, kylskåpskallt i tärningar
2 msk kallt vatten

Kör smör och mjöl i matberedaren till smulor. Tillsätt vattnet och kör tills degen formar en boll. Låt degen vila i kylen ca 20 minuter.
Kavla ut degen, gärna på bakplåtspapper. Vänd ner den i en pajform ca 23 cm i diameter. Hyfsa kanterna och ställ formen i kylen så länge.
Sätt ugnen på 200 grader.

Fyllning:
25 g torkad Karl-Johan, blötlagda i ljummet vatten ca 1 timme
100g färska champinjoner eller taggsvamp
25 g smör
1 medelstor gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
2 msk slätbladig persilja, hackad
1 msk soltorkad tomatpasta eller finhackad soltorkad tomat
4 msk grädde
3 ägg
25 g färskriven parmesan
salt och svartpeppar

Sila av Karl-Johansvampen, grovhacka den och fräs den i smöret tillsammans med lök, vitlök och champinjoner eller taggsvamp. Blanda i persilja och tomatpasta och fräs ett par minuter till. Häll i grädden och låt puttra på låg värme i 8-10 minuter. Låt svalna.
Förbaka pajskalet i 10 minuter. Vispa äggen i en rymlig skål. Blanda i parmesan och svampröran. Krydda med lite salt, parmesanen ger en del sälta, och några varv med svartpepparkvarnen. Häll smeten i pajskalet och grädda i ca 20 minuter.
Servera varm, ljummen eller kall. Dekorera med några blad färsk persilja.

1 kommentar:

  1. Åh, det lät gott! Måste provas, men det får väl bli till hösten då.
    Kram Mimmi

    SvaraRadera