lördag 10 april 2010

Lamm på längden och på tvären




I efterdyningarna av påskhelgen kommer extrapriserna på lammstek. Coop Extra säljer ut benfri lammstek till halva priset den här veckan. Ja, jag vet, den har åkt runt halva jorden och jag borde sky den som pesten, men i valet att den kommer att slängas eller ätas av mig, är det inte så svårt tycker jag. Det är i alla fall svårt att motstå, men vad gör ett litet två personers hushåll med en hel lammstek?
Jag tar fram min vassaste kniv och skär ut så många hela skivor, 1,5 - 2cm tjocka, av steken som möjligt. Den här gången fick jag ut fyra stycken.De åker i grillpannan eller på utegrillen så småningom. Tills dess åker de i frysen och när det är dags tinar jag dem långsamt i kylen. Jag gnider in dem med vitlök, chilipulver och salt. Penslar dem med olivolja och kör så det ryker.

Sen skär jag lite småbitar av steken som får åka ned i en Fried rice eller vad man ska kalla det på svenska? Stekt ris låter inte lika gott. Det får bli:

Fried rice med lamm 2 personer
4 dl kokt långkornigt ris
2 msk jordnötsolja
1 ägg, lätt vispat
1 lite rödlök, strimlad
1 vitlöksklyfta, skalad och skivad
1 - 2 röda chili, urkärnade om man så vill, finhackade
1 rågad msk ingefära, skalad och riven
1 tsk salt
1 msk soja
150 g strimlat lammkött
3 dl finstrimlad kål, gärna savoy

Grädda en tunn omelett av ägget. Ställ åt sidan.
Hetta upp resten av oljan i en wok eller stekpanna och fräs lök, vitlök, ingefära och chili tills löken har mjuknat. Tillsätt köttet och låt det bli lite brynt innan du slänger i kålen. Stek och rör tills köttet är genomstekt.
Tillsätt riset, salt och soja och eventuellt lite mer olja. Rör om tills allt är genomvarmt.
Rulla ihop omeletten och skiva den. Lägg rullarna på riset och servera.

Nu var det en rejäl köttbit kvar av lammsteken, den biten som varit längst ner på skanken. Den blev fin att långkoka, så det fick bli dillkött. Denna den svenska husmanskostens gudagåva till mänskligheten! Det är ju så gott!
En gång när jag skulle följa med min bror och svägerska ut och segla i Stockholms skärgård, hade de legat ute ett par veckor redan, innan det var dags för mig att äntra båten. De hade levt på burkmat i en vecka, när jag kom med en stor gryta dillkött och nyss upptagen färskpotatis. Då var man populär!
Det finns en del olika varianter när det gäller såsen, med eller utan grädde och med eller utan redning med äggula. Jag föredrar en sås på enbart buljong. Vet inte varför, men jag är inte så förtjust i grädde i kombination med lamm. Ägget utesluter jag, inte enbart med hänsyn till min äggallergiske bror, men därför att jag gärna gör dubbel sats och fryser in hälften. Det funkar inte med ägg i såsen.

Dillkött 4 personer
1 - 1,5 kg lammkött med ben eller 6 hg benfritt
vatten så det täcker köttet
3/4 msk salt per liter vatten
några pepparkorn
1 purjolök, sköljd och skuren i 2 cm bitar
2 morötter, skalad eller skrubbad och skuren i bitar
1 palsternacka, skalad och skuren i bitar. Lägg i citronvatten så länge.
några dillstjälkar

Lägg köttet i en kastrull och mät hur mycket vatten som behövs för att täcka köttet. Koka upp och skumma bort grufset. Tillsätt den grova delen av purjon, bitarna av en morot, dillstjälkarna och salt. Koka ca 1,5 timme. Ta upp köttet och sila buljongen. Kasta de använda rotfrukterna, de har gjort sitt nu.
Koka nya rotfrukter i buljongen och sila den igen. Håll rotfrukterna varma så länge.

Sås
3 msk smör
3 msk mjöl
6 dl het buljong
1,5 msk matättika
1,5 msk strösocker
4 msk finklippt dill

Smält smöret och fräs mjölet under noga omrörning. Slå på den heta buljongen och fortsätt att röra till en slät sås. Låt puttra några minuter och smaksätt sedan med ättika, socker och dill. Smaka noga tills du fått en avvägning mellan sött och syrligt som du gillar. Eventuellt kan det behövas lite mer salt.
Skär köttet i skivor eller bitar och lägg det och rotfrukterna i såsen och låt allt bli varmt. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar