fredag 16 april 2010

Purple sprouting broccoli

Här kommer ett recept som jag, hör och häpna, inte har testat och därför inte har något foto på. Det är en sak att sno recept och en annan att sno foton. Där går gränsen har jag en bestämd känsla av. Ett recept kan man ju alltid ändra lite på så är det ju nytt och eget.
Nu tillägnar jag Lisa Förare Winbladh denna min översättning av receptet, som jag hittat i den härliga engelska mattidningen Olive. Jag brukar unna mig den när jag åker hem från huvudstaden. Köper den på Centralen, sen ett par smörrebröd hos Jacobs så är den tågresan räddad.
Åter till Lisa och receptet, varför ska hon få det? Jo, jag läste nyss i Taffels nyhetsbrev att hon längtar efter purple sprouting broccoli och nu får hon en anledning att längta ännu mer! Själv längtade jag hela förra sommaren, för efter att ha läst det här receptet skickade jag efter en påse frö (Mr Fothergill´s) till nämnda grönsak, vad man nu ska kalla den på svenska. Lila broccoli enligt Google, sprouting hoppade man över,men det betyder väl att den håller på att gro?? Odlingen misslyckades totalt, den sommaren var alldeles för kall, men nu fick jag en ny impuls att prova. Jag har några frön kvar...

Purple sprouting broccoli with proscuitto and duck egg
4 personer
8 skivor proscuitto
500 g purple sprouting broccoli
olivolja
balsamvinäger
en näve färskriven parmesan
4 ank- eller hönsägg pocherade

Grilla proscuiotton tills den är krispig. Ångkoka broccolin tills den mjuknat men fortfarande är mörkgrön. Fördela broccolin i fyra grunda skålar och drizzla över lite olivolja och balsamvinäger. Toppa med prosciutto och parmesan. Pochera ankäggen i sjudande vatten 3-4 minuter (2-3 minuter för hönsägg). Lyft upp dem, låt rinna av och lägg ett ägg i varje skål. Vrid över lite svartpeppar och flinga lite salt på äggen och servera.

Undrar vilket jag får tag på först - purple sprouting broccoli eller ankägg?
Nu ska jag erkänna att jag har ännu en anledning att tillägna Lisa det här receptet. Hon sitter nämligen i juryn för den potatistävling som jag tänker ställa upp i och det gäller att ställa sig in. Var det någon som blev sugen på att delta själv? Läs mer här http://taffel.se/artiklar/taffeltavling-arets-potatisstjarna. När du ändå är där kan du beställa Taffels nyhetsbrev på samma gång!

6 kommentarer:

  1. Åh, jag som

    1. gärna äter på på Julita (vi lunchade ju där i somras på väg till Målkorden). Minns inte vad jag själv åt, men det var gott. Men E beställde blodpudding och den gjorde t o m mig lycklig!
    2. Är lite betuttad i Lisa Förare Winbladh. Jag brukar få för mig att vi är kompisar.
    3. Är lite betuttad i Martina Haag. Jag brukar få för mig att vi är kompisar.

    Synd bara att jag inte har nåt tävlingsbart potatisrecept. Utom möjligen ett som egentligen är ditt. Det brukade serveras som fredagsmys i bruna runda ugnsfasta portionsformar.

    SvaraRadera
  2. Rulles sardellåda - pyttesmå färskpotatisar, sardeller,(rullade,raka hade inte hittat till Sverige än) massor med dill och massor med grädde. Fick stå länge i ugnen så grädden nästa försvann.....

    SvaraRadera
  3. tack snälla vad fint! Kom ihåg att skicka in ett recept till potatistävlingen också! Kram

    SvaraRadera
  4. Önskar jag fick chansen att testa! Det närmsta jag kommit är sparrisbroccolin nu i helgen, men har aldrig sett den lila ute i butik någonstans...

    SvaraRadera
  5. Å,vilken poesi!
    Sprouting betyder att plantan skickar ut särskilt många sidoskott allt eftersom. Bra sorter kan man skörda tills frosten kommer. Det är inget som livsmedelsproducenter har nytta av, men de är kalasbra husbehovssorter.

    SvaraRadera
  6. Om man tänker efter så hörs det ju nästan på namnet - sprouting - sprudlande - sprutande ut skott! Tack för den förklaringen!
    Nu ska jag vattna mina små plantor, de är ett par tre cm nu, så det kanske inte hinner bli så mycket av dem??
    Mikkan - jag provade sparrisbroccolin, men tyckte att trots att stjälkarna var smala, så behövde de längre koktid än buketterna. Men jag kanske hade otur, ska prova fler gånger.

    SvaraRadera