lördag 6 februari 2010

Svetta inte auberginen!

Här kommer ett tips till alla som undrar varför man gör si eller så i köket, och varför det blev helt fel, trots att man följt ett recept slaviskt. Något som jag själv i och för sig sällan gör, men det är en annan historia. Följer recept alltså, fel gör jag lite då och då..
Det finns en underbar bok som heter Don´t sweat the Aubergine skriven av Nicholas Clee. Nicholas är en entusiastisk amatörkock som har funderat över dessa saker och prövat sig fram i köket. Han påstår att av alla kokböcker vi köper, så lagar vi bara två rätter ur varje, beroende på att recepten är för invecklade och innehåller onödiga tillagningsmoment. Ett av dem är att salta auberginen före tillagning. Han har testat och inte märkt någon skillnad och menar att det här med att "dra ur bitterheten" är nonsens. Nu har jag också testat och kan inte märka någon skillnad. I alla fall inte i det här receptet, som inte kommer ur boken utan är ett semesterminne.

Lammgryta med feta-topping 6 portioner
3 msk olivolja
700 g benfria lammgrytbitar
1 stor gul lök, tärnad
1 vitlök, klyftad och skalad
1 msk torkad oregano
1 medelstor aubergine, tärnad i sockerbitsstora bitar
1 lagerblad
3 dl grönsaksbuljong
2 burkar krossade tomater
1 burk kikärter, sköljda och avrunna
50 g russin, gärna gula
salt och några varv på svartpepparkvarn

Topping
200 g fetaost
2-3 msk färsk mynta, hackad

Bryn lammköttet i en stor gryta, eventuellt i omgångar. Salta och peppra. Ta upp köttet och ställ det åt sidan.
Fräs löken genomskinlig men låt den inte brynas. Tillsätt vitlök, oregano och aubergine och fräs ett par minuter till.
Lägg tillbaka köttet i grytan och tillsätt lagerblad, buljong och tomater. koka sakta under lock ca 1,5 timme. Lägg i kikärter och russin och koka ett par minuter till. Smaka om det behövs mera salt och peppar.
Smula eller hacka fetaosten och blanda med myntan. Servera oströran separat och bjud ett gott bröd och/eller couscous till grytan.

Har du hemkokt lammbuljong så tar du naturligtvis den i stället för grönsaksbuljong. Det är inte svårare än att koka kycklingbuljong som jag beskriver i "Cirkel i cyberspace". Byt bara ut pullan mot lammben.

Annars kanske du har lyckan att shoppa mat i Danmark någon gång. Där finns det god lammbuljong i pulverform av märket Oscar. Jag tror att den finns i storköksförpackning här i Sverige också, men konsumentförpackningar har jag inte sett. Efterlysning alltså!

Boken hittade jag på Amazon, och en översättning är ett bra tips till något förlag..

4 kommentarer:

  1. Detta låter gott. Du har rätt vad gäller kokböcker - man lagar inte så många recept. Men det är fina bilder att titta på! Ja har dem mera som "inspiration". En del lagar jag rätt mycket ur. Nu senast i år har jag kört en hel del ur Expressens bilaga med GI-mat. Många bra och enkla recept. Fast det är fortfarande maken som lagar och jag tar fram recepten p g a en axel, som inte vill vara med.

    När det gäller studieförbund: en del har upptäkt nya media och att man kan ha "cirkel" via internet! Fast det är inte alltid de överordnade myndigheterna godkänner dem för bidrag. Det är nog mera där skon klämmer. Tyvärr. Folk har inte tid idag, att avsätta x antal kvällar y antal veckor i sträck för att gå på kurs. Att laga mat via internet vore perfekt. Fast det är ju kul att umgås i köket också - gärna med ett glas vin medan grytorna
    puttrar. Varför inte i Toscana?

    SvaraRadera
  2. Det är marknadsföringen av studiecirklar via hemsida som jag vänder mig emot. Jag tror på papperskatalogen och har haft flera grupper som suttit på lunchrummet och bläddrat i katalogen och blivit sugna att gå en kurs tillsammans i t.ex italiensk mat.
    Sen kan man ju undra hur de ska få deltagare till nybörjarkurser i data??

    SvaraRadera
  3. Bitterhet i aubergin? Jag som alltid har saltat för att dra ur vatten innan de skall stekas. För annars kokar ju skivorna..
    Men bitterheten - undra vars den skall komma ifrån?

    Jaja, inte viktigt - bara intressant :)

    SvaraRadera
  4. Tydligen var auberginerna ofta bittra förr, men nu har man förädlat fram icke bittra sorter. Uttrycket "dra ur den bittra smaken" hänger dock med i en del recept.Ett annat argument för att salta auberginen, brukar vara att de inte ska absorbera så mycket olja, men vare sig man steker eller grillar, så kan man ju pensla dem med så mycket olja man vill.

    SvaraRadera