onsdag 10 februari 2010

Grillväder?


Ja, absolut!Min grillpanna är ett av mina favoritverktyg i köket. En sån där räfflad att användas på spisplattan. Nackdelen är att de inte rymmer så mycket, så nu har jag skaffat en till.
Idag grillade jag två portionsbitar lax till lunch åt mig och maken och det blev sååå gott.



Grillad lax med fänkål och rosépeppar 2 portioner
2 bitar laxfilé á 125 -150 g, med skinn
1 tsk fänkälsfrön
1 tsk rosépeppar
2 tsk flingsalt
2msk olivolja, gärna med citronsmak

Några skivor zucchini, och några skivor fänkål 1 cm tjocka, eller så mycket som får plats bredvid laxen
lite mer olivolja
lite mer flingsalt

Mortla frön, peppar och salt och gnid in laxen med kryddblandningen. Slå upp oljan på ett fat och vänd först skinnsidan i oljan, sen köttsidan med kryddorna på och låt stå så en halvtimme. Pensla grönsakerna med olja och salta dem. Hetta upp grillpannan och lägg i laxen med skinnet uppåt. Lägg grönsakerna bredvid. Vänd laxen efter en minut och grilla den klar med skinnet nedåt. Använd gärna en termometer. Laxen är klar vid ca 50 grader. Då har den en lite rå kärna. Sen blir den snabbt torr så se upp! Om du inte har en termometer så gå genast och köp en. Tills dess kan du känna på fisken lite försiktigt med en kniv. Fisken ska vara lite glansig i mitten. Grönsakerna vänder du efter ett par minuter. De tar ungefär lika lång tid som laxen. Sen en god sås till:

Kapris- och persiljesås
1,5 dl grekisk eller turkisk yoghurt
1 msk dijonsenap
2 msk slätbladig persilja, hackad
1 rågad msk kapris
salt och svartpeppar

Blanda allt och låt såsen gärna stå och dra ett tag innan den serveras.

En blandad sallad till blir också gott. Jag gjorde en på avokado och ruccola.
Sen, för att göra maken glad, kokade jag några potatisar till. Och varför inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar