torsdag 4 mars 2010

Gräsänkans kyckling


Vilken lycka! I dag sprang jag på en fin majskyckling, just i dag när jag var gräsänka. Mannen i mitt liv är kycklingskeptiker. Han äter snällt när det bjuds kyckling, och han kan till och med tycka att det är gott, men det är ingenting han önskar sig. Annars brukar jag passa på att laga kyckling åt mig och lutfisk åt mannen. Jag är nämligen lutfiskskeptiker, milt uttryckt. Jag tvärvägrar! Eftersom plattorna på spisen blir helt belamrade av bechamelsås, potatis och ärtor (Lutfisken får åka micro )så gör jag kycklingen med tillbehör i ugnen. Så ock i dag fast jag hade hela köket för mig själv. Det här receptet kan man multiplicera hur många gånger som helst. Det är riktigt praktisk allt i ett mat. Jag styckade kycklingen i lår, ben, vingar och bröstfiléer och kokade buljong på skrovet och vingarna. Se "Cirkel i cyberspace". Det som jag inte använde nu, frös jag in till ett senare tillfälle. Den som inte har så gott om tid köper naturligtvis klubbor.

Gräsänkans kyckling 1 portion
1 kycklingklubba ev. delad i lår och ben
2 msk olivolja
1/2 liten fänkål i klyftor
2 knubbiga skivor zucchini, halverade
1 knubbig skiva aubergine i 4 delar
1/4 paprika, gul eller röd, i mindre bitar
1/2 liten rödlök, skalad och klyftad
2-3 vitlöksklyftor, skalade
salt
chilipulver

Sätt ugnen på 200 grader.
Häll olivoljan i en liten ugnsform. Vänd runt kycklingdelarna i oljan och lägg i grönsakerna, salta och peppra efter tycke och smak. Jag använder Santa Marias "Chilipepper Ancho Style", den är ganska mild men fyllig i smaken. Sätt in i ugnen 25 - 30 minuter.
Rör om i grönsakerna efter halva tiden. Om du är osäker på om kycklingen är klar kan du kolla med en provsticka i tjockaste delen av benet. Köttsaften ska vara klar och inte rosa. Ät och njut och tänk på att du slipper äta lutfisk! Ett gott bröd är inte fel att äta till, annars är det här väldigt GI.

När mannen kom hem frågade jag vad han hade fått till lunch. Kyckling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar