onsdag 24 mars 2010

Broccolistjälkar



En gång för flera år sedan lyssnade jag på ett avsnitt av det utmärkta radioprogrammet Meny, där Karin Fransson var upprörd över alla slängda broccolistjälkar. Det här var långt innan debatten om vårt stora matsvinn och all slängd mat. Karin själv skar tunna skivor av stjälken och lade som fjäll på en ugnsbakad fisk. Det provade jag aldrig, däremot att blanda stjälkarna i potatismos. Det blev riktigt gott och passar till mycket. Jag äter det gärna till en kryddig korv och nu ska det öppna en korvfabrik i Grängesberg i samarbete med Åkes slakt i Tolvsbo. Korvfabrikanterna kommer från Tyskland så det kan bli något riktigt bra!
Jag höftar för det mesta när jag lagar mos, men ungefär så här gör jag:

Broccolimos 4 portioner
600 g mjölig potatis t.ex King Edward, skalad och skuren i bitar
några knubbiga broccolistjälkar, skurna i bitar
1-2 vitlöksklyftor, skalade
2 dl mjölk
1-2 msk smör
salt o peppar

Koka potatisen mjuk och låt den ånga av. pressa eller stompa den. Jag tar helst stompen så det blir lite bitar i moset. Koka samtidigt broccolistjälkarna och vitlöken i mjölken. När broccolin är mjuk så mixa med stavmixer eller i matberedare och blanda sen med potatisen. Nu får du inte använda mixern längre, för då blir det tapetklister och det är ingen höjdare. Nu är det handkraft som gäller eller möjligen elvisp. Men varför dra fram ett verktyg till undrar jag som inte har diskmaskin?
Salta och peppra och servera som sagt gärna med en kryddig korv. Gärna lammkorv om du får tag på, vilket man sällan får här på bygden. Då får man göra den själv, vilket är kul men kladdigt och inget man gör alltför ofta. Återkommer till det en annan gång.
När du ändå är igång så gör gärna dubbel sats mos. Varför det då, mos är väl inte så lyckat varken att frysa eller värma? Jo, man kan blanda i en äggula och lite riven ost och då kan man hitta på lite av varje. Man kan forma platta bullar som man steker och serverar med bacon. Det är mat som man blir lång och smal av!
Jag brukar gratinera moset på varsin sida av en bit lax. Det blir riktigt gott och är riktig snabbmat om du redan har moset klart.

Upp- och nedlax 4 portioner
4 portioner broccolimos eller vanligt potatismos för alldel
1 äggula
1 dl riven lagrad ost, gärna prästost
600 g laxfilé med skinnet kvar, helst en jämntjock mittbit
smör till formen
1 msk flingsalt
2 tsk torkad dragon eller 1 msk färsk, repad
1 lime saften av halva och resten skivad
några varv på svartpepparkvarn

Ta ut moset, ägget och osten ur kylen i god tid så det hinner rumstempereras, annars är det risk att moset inte hinner bli genomvarmt innan laxen är klar.
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda moset med ägg och riven ost.
Gnid in laxen med hälften av flingsaltet och dragonen, peppra och häll på limesaften. Smörj en ugnsform och lägg laxen mitt i formen med skinnet uppåt.
Klicka potatismoset runt om. Sätt en ugnstermometer i laxens tjockaste del och sätt in formen i ugnen. Laxen är klar vid 50 grader innertemp. Jag brukar inte ta tid men det tar nog ca 15 - 20 minuter. Om du vill ha mer färg på moset, eller om det verkar ljummet, kan du dra på grillvärme, lägg dubbel folie över laxen och ställ in i ugnen igen en mycket kort stund. Dra skinnet av laxen och strö över resten av flingsaltet, lite färsk dragon om du har och garnera med några limeskivor. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar