onsdag 19 september 2012

På banan igen!

Missförstå nu inte den här rubriken bara för att det här är en matblogg. Det ska inte bli några bananrecept, det är jag som gör come back efter ett uppehåll på ett år och två dagar. Nu är det ju svamptider och då är det svårt att hålla fingrarna i styr. Först vill jag dela med mig av ett bra sätt att torka trattisar eller Karl-Johan. De sistnämnda lär inte bli något problem i de här trakterna i år. Jag har totalt sprungit på tre, fyra stycken i höst. Alla väldigt bäst före.. 

Här ligger mina trattkantareller på tork i en champinjonlåda, med en liten bit av ett gammalt lakan under sig. Fint bäddat! Sådana lådor kan man be snällt om i den livsmedelsaffär där man brukar handla. Jag har golvvärme i tvättstugan, men det fungerar utan också. Det tar bara lite längre tid.

En anledning till att jag slutade skriva den här bloggen var TV-programmet Sveriges Mästerkock. Deltagarna var så otroligt duktiga att jag kom av mig totalt. Första säsongens vinnare var Louise Johansson, en ung tjej som lagade mat så juryn häpnade. Häromdagen sprang jag på hennes kokbok på rea på Åhléns (förlåt Anders..) och kunde inte motstå frestelsen att köpa den. Sen hittade jag ju de här trattisarna och då var det bara att testa ett av recepten i boken..

Pocherat ägg med kantareller och bacon
6 portioner

1 paket bacon, strimlat
400 g kantareller (jag tog trattisar), rensade och delade i mindre bitar
2 msk smör
1 knippe rädisor (det ska nog vara en liten knippa, jag tog tre rädisor till två portioner..), tunt skivade
6 ägg
1/2 msk vitvinsvinäger och 1 tsk salt till pochering
150 g blandade salladsblad
1 msk olivolja
1/2 citron, saften av
2 vitlöksklyftor, finhackade
salt och nymald svartpeppar

Koka upp vatten i en liten kastrull
Hetta upp en stekpanna med smör och knaperstek baconet tillsammans med svampen. Knäck ett ägg i en kopp. Dra vattenkastrullen från spisen och tillsätt vinäger och salt.
Rör en virvel i vattnet med en sked. Häll försiktigt i ägget och tillaga i 2-3 minuter. Lägg ägget på ett oljat fat. Värm upp vattnet om det hunnit svalna och tillaga resten av äggen på samma sätt.
Blanda olivolja, citronsaft, vitlök, salt och peppar. Slunga salladsbladen i dressingen. Lägg upp dem på ett stort fat och strö över bacon, kantareller och rädisor. Avsluta med äggen.
Det blev jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar