tisdag 25 september 2012

Lite lax mitt i lammet

Vad är nu det här? Ska det bli surf´n turf? Lugn, det är inte så konstigt som det låter. Saken är den att häromdagen fick (köpte) jag ett lamm på 22 kg. Jo, det är fortfarande ett lamm trots den höga vikten och inte var det speciellt fett heller. Det är nog väldigt bra bete däruppe i Ulriksberg...
Allt det här köttet skulle tas om hand. Styckat var det redan, men det skulle packas, en del skulle malas till färs eller skäras till grytbitar och benen skulle kokas till buljong. Ungefär halvvägs in i detta blir det lunchdags och just då, med lammkött upp till öronen, så ville jag ha nästan vad som helst utom kött att äta.
Räddningen blev en bit gravad lax. Det fick bli en frittata på potatis, gravlax, mangold, rödlök och ägg så klart. Toppad med grovriven västerbottensost.
Man tager vad man haver, men till två personer brukar fyra ägg bli lagom. Potatis beroende på hur hungrig eller LCHF:are man är. Jag tog två små. Mangold rev jag av en bukett i landet och strimlade med stjälkar (ganska tunna sådana) och allt. Rödlök efter tycke och smak och lax det som finns i kylen.. Jag mjukfräste lök och mangold, slängde i potatisen och lät den steka med några minuter. Vispade äggen med ett par matskedar vatten. Saltade (försiktigt, tänk på sältan i laxen och osten) och pepprade. Hällde över äggen, petade runt lite med en gaffel och lade sen på laxen i bitar. När frittatan började stelna, strödde jag över ett par matskedar grovriven västerbottensost. Sen tog jag pannan från spisen precis när osten smält. Då var frittatan fortfarande krämig och himmelskt god!

Ögonblicket innan jag drösar över osten....
Dag två av lammomhändertagandet måste jag ju faktiskt smaka på lammet. Det var fortfarande en del jobb kvar, så det fick bli något väldigt enkelt som skötte sig själv.
Jag smälte lite, nej jag smälte en rejäl klick smör i en ugnsform, tog några skivor av bogbladet och saltade och pepprade dem, vände dem i smöret och petade ner att par oskalade vitlöksklyftor för sällskaps skull. Lite rosmarin fick också följa med. In i ugnen  på 200 grader. Där fick de gotta sig ca 30 minuter. Det beror ju lite på tjocklek, men de ska var genomstekta och nästan falla av benen. Lammbenen alltså.. Jag öste dem några gånger och avslutade med en skvätt vitt vin som fick koka med 5 minuter och ett glas rött vin som åkte i mig. Mums! Dubbelt mums! Couscous var gott till, men ta vad som helst som gör den skyn rättvisa.

Redo för ugnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar