onsdag 17 november 2010

Dags att återupprätta de torkade kryddorna!


Ja visst är det dags att ge de torkade kryddor återupprättelse. Nu har de fått spela andra fiolen länge nog. På sommaren tycker jag att vi ska njuta av färska kryddor och gärna frysa in och njuta av under vintern. Men de snabbodlade taniga kryddor som man hittar nu i höstrusket och minst en halvår framåt gör ingen glad. Duger möjligen som pynt och piff på den färdiga maten, men i ett långkok? Glöm det!
Nu har jag generaliserat väldigt grovt. Det finns naturligtvis undantag. Basilika t.ex smakar ju hyfsat mycket basilika även på vintern och där är den torkade inget alternativ. Om du däremot ska laga en gryta med timjan i, så låt torkad timjan puttra med och klipp lite färsk över den färdiga rätten. Då blir det både gott och snyggt.
Ett annat kapitel är pepparen. Där har vi ju översvämmats av olika chilisorter och dem ska vi gärna njuta av året runt. Men ge den torkade pepparen en chans igen. Grovstött vitpeppar på gravlaxen, rosépeppar i skaldjurssåsen och glöm inte massor av nymald svartpeppar på carbonaran! Man ser ofta recept på Pasta alla carbonara utan svartpeppar och det verkar som om namnet har blivit synonymt med äggstanning i pastan. Men namnet betyder faktiskt "på kolhandlarfruns vis" och det ska se ut som om koldammet yrt omkring i köket.
Nu kommer jag äntligen dit jag siktat hela tiden, till en gammal goding som är värd att återupptäckas:

Grönpepparbiff
4 personer

500 g nötfärs
2 ägg
2 msk ströbröd
4 msk grädde
1 buljongtärning, upplöst i ½ dl vatten
1 liten riven gul lök
1 msk stött torkad grönpeppar
½ tsk salt
smör att steka i

Sås
2 msk hel grönpeppar
1 msk smör
ev. 1 msk konjak
2 dl grädde
1 msk soja
2 msk gräddfil
salt
lite citronsaft (från 1 - 2 klyftor)

Sätt ugnen på 125 grader och sätt in en ugnsform att lägga de stekta biffarna i.
Blanda ingredienserna till färsen och forma små biffar. Stek dem i het stekpanna så att de får fin färg, men fortfarande är lite råa inuti. Lägg dem i formen och låt stå i ugnen medan du gör såsen i stekpannan.
Fräs grönpepparen i smöret.Bränn ev. av med lite konjak. Tillsätt grädde, soja och gräddfil. Vispa hela tiden och låt det koka ett par minuter. Smaka av med salt och citronsaft.
Slå såsen över biffarna och låt dem stå och dra några minuter i ugnen. De får gärna vara lite röda i mitten, särskilt om du, som jag gjorde, använt viltfärs.

Ja, det här var originalreceptet från en kortlåda med recept från "Mina bästa recept". Jag har bara strukit "margarin" där det stod "smör eller margarin". Så att ingen tror att man kan använda margarin.
Jag hade älgfärs hemma så jag tog den, och det blev det ju inte sämre av. Buljongtärningen bytte jag mot en msk viltfond. Gräddfilen bytte jag mot turkisk youghurt, för det var vad som fanns i kylen. Tror inte att det spelade någon roll. Syran i såsen reglerar man ju med citronsaften.
Gott blev det och en rätt som det är synd att låta falla i glömska. Så laga grönpepparbiffar, bjud på dem och sprid receptet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar